KIINALAISEN LÄÄKETIETEEN VIISI ELEMENTTIÄ - TULI & VUODENAIKA KESÄ (osa 2)

KEHOTYYPIT

Jotta kiinalaista lääketiedettä voisi paremmin ymmärtää ja mitä ruokaa tulisi syödä voidakseen paremmin, voidaan ihmiset jakaa erilaisiin kehotyyppeihin. Kehotyypit auttavat ymmärtämään jokaiselle yksilölle sopivaa ruokavaliota. Jokaisessa meissä on yhtä tai kahta elementtityyppiä, joka voi muuttua elämäntapojen tai esim. sairauden myötä.

Ravinnolla on valtaisa merkitys ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Ravintoa tutkitaan jatkuvasti yhä enemmän. Kun nautimme kehollemme ja ympäristöllemme sopivaa ravintoa, edistämme omaa terveyttämme.

Ruoansulatuselimistö voi hyvin, jos omat ruokatottumukset eivät rasita sitä. Tässä joitakin ohjeita, joilla ruoka muuttuu paremmin elimistön käyttämäksi ravinnoksi:

- Syö yksinkertaiseksi, vältä liian monen ruoka-aineen yhdistelemistä samalla aterialla, koska se rasittaa ruuansulatuselimistöä.

- Syö kevyesti

- Juo aterioiden välillä, ei niiden aikana. Nesteiden juominen aterian yhteydessä heikentää ruuansulatusnesteiden ja entsyymien toimintaa.

- Vähennä sokeria. Valkoinen sokeri heikentää suoliston bakteeritasapainoa.

- Käytä luonnollisesti hapatettuja ruokia esim. marjoja

- Syö hedelmiä vain aamu- tai välipaloina. Yhdistäminen muiden aterioiden kanssa heikentää ruuansulatusta.

- Pureskele ruoka hyvin. Ruuansulatus alkaa suussa, eli jos ruoka on hyvin pureskeltu ei mahalaukun ja suoliston tarvitse tehdä niin paljon töitä.

- Syö vuodenaikojen mukaan. Kesäisin enemmän tuoreita vihanneksia ja kasviksia. Talvella kypsennettyjä ruokia enemmän, joista saa lämmittävää energiaa ruuansulatuselimistölle.

- Nauti ruuasta! Kultainen keskitie on turvallinen ja tasapainoinen vaihtoehto. Syö monipuolisesti nauttien ruuasta. Älä ole pakkomielteinen ruokavalion kanssa vaan syö kehosi yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Opettele kuuntelemaan kehoasi ja nauti.

Ei ole olemassa perusruokavaliota, joka olisi parasta kaikille, koska eri kehotyyppien aineenvaihdunta on hyvin erilaista. Työ, lepo, harrastukset, ja ilmasto, jossa elämme, määrittelevät minkälainen ravinto on hyväksi ja miten se tulisi valmistaa, jotta se olisi juuri omalle elimistölle sopivaa.

Tulityyppi hakee liikunnasta kaikkea mielihyvää. Liikunta auttaa häntä vähentämään stressiä ja lisäämään rentoutta. Jooga on loistava vaihtoehtoa tulityypille tasapainottaa kehoa.

Säännöllinen meditointi on hyvä keino saada mieli rauhoittumaan ja rentoutumaan ja irti päästämään ympärillä olevasta kiireestä ja ylimääräisistä ajatuksista. Omien rajojen ymmärtäminen auttaa saavuttamaan tasapainon ja riittävä lepo pitää myös mielen virkeänä ja tasapainossa.

Jos tulityypin piirteet ovat ylikorostuneet, on hyvä painottaa ruokavaliossa ja juomissa viilentäviä ja jonkin verran kosteuttavia ruoka-aineita, kuten ;

Raakoja vihanneksia, pinaattia, kurkkua, selleriä, salaatteja, tomaattia, marjoja, sitruunaa. Kun kesällä on lämmintä, monet hedelmät kuten vesimeloni, päärynä ja omena ovat viilentäviä ja kosteuttavia.

Karvaat kasvikset esim. rucola ja kaalit vievät kuumuutta pois.

Rauhatonta mieltä tasapainottavia ruokia ovat ruskea riisi, kaura ja sienet sekä avokado ja banaani.

Tulityypin olisi hyvä välttää liian stimuloivia ruokia, liiallista mausteiden käyttöä, kahvia ja sokeria.

Kesällä on helppoa saada kaikkea tuoretta, terveellistä ja vihreää tasapainottamaan liiallista tulta kehossa.

KOKEILE TÄSTÄ HELPPOA, VIILENTÄVÄÄ JA TASAPAINOITTAVAA SMOOTHIETA:

- avokado

- kourallinen pinaattia

- pätkä kurkkua

- sitruunan mehua

- omena

- vettä

SEKOITA BLENDERISSÄ TASAISEKSI JA NAUTI RAUHASSA!

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.