KIINALAISEN LÄÄKETIETEEN VIISI ELEMENTTIÄ - TULI & VUODENAIKA KESÄ (osa 3)

Tulielementti edustaa ihmisessä energian laajentuvaa liikettä sen omasta keskuksesta. Siinä on kipinä, liekki ja valo. Sydän sykkii tulielementissä. Se pumppaa veren verisuoniin ja siinä asustaa perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan myös mieli.

Tuli-ihminen on täynnä energiaa ja rakastaa olla osa joukkoa. Tulityyppi tarvitsee paljon aktiviteettia ja hän usein heittäytyykin asiasta ja tehtävästä toiseen vallan suvereenisti, koska tarvitsee ympärilleen jännitystä.

Tulityypin elämä saattaa olla ajoittain melkoista vuoristorataa. Päivittäinen hyvinvointi riippuu paljolti siitä, kuinka onnistuu ylläpitämään valoisan ja intohimoisen luonteenpiirteen rinnalla syviä ihmissuhteita ja mielenrauhaa.

Tulityypille asioiden tietoinen käsittely voi saada valtavat mieltä häiritsevät mittasuhteet, jotka muuttuvat vatvomiseksi. Intuition käyttö on hänelle paljon luonnollisempaa. Intuitio antaa myös mahdollisuuden kuunnella mitä oma sydän sanoo ja auttaa luottamaan omiin ratkaisuihin paremmin.

Sanotaan, että meditaatio on sydämen liikuntaa – ja se on kyllä todellisinta totta!

Tulityypille meditointi ja jooga ylipäätään on loistava tapa tuoda tasapainoa elämään. Se auttaa harjoittamaan intuition käyttöä ja on myös loistava keino rauhoittaa ja tasapainottaa autonomisen hermoston toimintaa ja saada samalla luonnollista liikkumatilaa omille tunteille.

Kun tietoisuus ei enää pyöri vaan oman ajattelun ympärille, vaan koskettaa laajemmin myös ympäröivää maailmaa, näin vaikutukset heijastuvat myös fyysiseen puoleen;

- hengitys hidastuu, rauhoittuu, pitenee ja pehmenee

-  sydämen syke tasaantuu

- mieli rauhoittuu

Tuli elementin ollessa epätasapainossa tuli ihminen kärsii usein unettomuudesta. Heillä saattaa olla myös ruuansulatusongelmia ja jännittyneisyyttä, jolloin olisi varmistettava, että rentoutuu riittävästi ja kehittää stressinsietokykyä.

Opettele hidastamaan ja pysähtymään hetkeen. Meditoinnin ja joogan avulla autat rauhoittamaan kehoa ja mieltäsi. Kuuntele mitä asennot tuovat tullessaan ja millaisia tuntemuksia ja tunteita ne sinussa herättävät.

Erilaisten jooga-asentojen avulla voit stimuloida ja aktivoida eri elementtien sisäelinten meridiaaneja eli energiakanavia. Asentojen avulla voit vaikuttaa niihin liittyviin toimintoihin ja tukea elimistön, sydämen ja ohutsuolen toimintaa ja hyvinvointia. Voit ottaa asennot mukaan päivittäisiin rutiineihin. Tee asentoja päivittäin, jotta siitä tulee ihana tapa, jota et enää halua jättää pois!

KOKEILE TÄTÄ SYDÄN- JA OHUTSUOLIMERIDIAANILLE SOVELTUVAA JA TASAPAINOTTAVA VENYTYSTÄ KOTONA:

Asento kohdistuu energiakanaviin käsien, hartioiden ja niskan alueella.

- Tee asennot hitaasti, rauhassa ja mahdollisimman rennosti hengittäen kohti mahdollisia kireyksiä ja jännityksiä. Anna sisäänhengityksen luoda kehon sisälle lisää tilaa ja uloshengityksen rauhoittaa ja laskea kehoa syvemmälle asentoon.

- Voit viipyä asennoissa aluksi 1-3 minuuttia.

Kuva 1

- Istu polvi-istuntaan.

- Avaa polvia hieman auki ja tuo isovarpaat yhteen.

- Anna istuinluiden laskeutua kantapäihin.

Kuva 2

- Pidennä käsivarret eteen.

- Pidennä kyljet ja selkä.

- Huom! Jos lantio irtoaa kantapäistä, voit laittaa pohkeiden ja reisien väliin esim. joogabolsterin tai tyynyn, jotta pystyt rentouttamaan lantion paremmin.

Kuva 3 & 4

- Sujauta käsivarsi toisen polven ja käden välistä sivulle auki, niin että kämmen on ylöspäin kohti taivasta.

- Käännä katse kohti sivulle avautuvaa käsivartta.

- Jos tarvitset tukea pään alle, voit sujauttaa sinne joogablokin tai pyyhkeen, jotta saat niskalle ja päälle mukavan asennon.

- Jätä toinen käsi pitkäksi eteen. Voit kuitenkin rentouttaa kyynärvarren lattiaan.

Toista asennot toiselle puolelle.

 

Lisää ASANA Helsingin tunneista ja mm. YIN joogatunneista voit lukea sivuiltamme: https://www.asanahelsinki.fi/tuntikuvaukset

Muita aiheeseen liittyviä blogikirjoituksia:

10 syytä tehdä yin-joogaa, silloinkin kun olet kiireinen;

https://www.asanahelsinki.fi/blog/kymmenen-syyta-loytaa-aikaa-yin-joogaan-myos-silloin-kun-olet-kiireinen

Meditaation hyödyistä - miten ja miksi meditoida:

https://www.asanahelsinki.fi/blog/meditaatio-miten-ja-miksi-se-toimii

 

Lähteinä kaikissa kolmessa kirjoituksen osassa käytetty:

- Yoga Medicine -opinnot

- Between heaven and the earth. A guide to chinese medicine.

- Terveyden kiinalainen käsikirja, Denis Vinokur

- Tuli, maa, vesi. Denis Vinokur

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.