10 SYYTÄ LÖYTÄÄ AIKAA YIN JOOGAAN MYÖS SILLOIN KUN OLET KIIREINEN

stressi yin-jooga Sep 27, 2019

1. Yin-harjoitus auttaa palauttamaan kehoon liikkuvuutta

Joskus loukkaantuminen, vanhat vammat, virheelliset työasennot, istuminen, vääränlainen kehoa rasittava ja yksipuoleinen kuormitus sekä ikääntyminen voivat muun muassa sitoa sidekudoksia yhteen, mikä rajoittaa niiden liikkumista lihasten liukupintojen välillä.

Yhteen kasvaminen estää ravinteiden ja energian virtauksen kehon kautta aiheuttaen kipua sekä rajoittaen liikkuvuutta.

Yin-harjoituksessa lihakset pyritään mahdollisimman suurelta osin rentouttamaan, ja pyritään vaikuttamaan enemmän sidekudoksiin, lihaskalvoihin ja niveliin – kehomme jäykimpiin osiin. Asentoa ei viedä lihasvoimalla eteenpäin, vaan annetaan painovoiman pikkuhiljaa minuutti minuutilta viedä asentoa syvemmälle.

2. Yin-jooga elävöittää kehon kudoksia

Yin-joogan asennoissa voit kokea vapautuksen tunteen, joka vie sinut huomaamattasi syvemmälle asentoon kudoksien pikkuhiljaa pidentyessä ja muuttuessa taipuisammiksi. Yin-harjoitus voi luoda saman tunteen kuin hyvä hieronta.

3. Yin-jooga tarjoaa sinulle ainutlaatuisen kokemuksen kehittää kiitollisuutta

Yin-harjoituksen yksinkertaisuus antaa meille mahdollisuuden palata takaisin kehoomme ja se myös auttaa meitä näkemään selvemmin, kuinka ainutlaatuisia todella olemme.

4. Yin-harjoittelu auttaa meitä hidastamaan kiireen keskellä

Yin-asennot tarjoavat mahdollisuuden olla hiljaisuudessa. Kun annat itsellesi mahdollisuuden olla nykyhetkessä, voit kokea lähes huomaamattomat muutokset, jotka tapahtuvat Yin-asennoissa olemisen aikana. Kaikki kiireet jättäytyvät pois taustalta luoden tilaa lepoa ja uudistumista varten.

5. Yin-jooga opettaa kokemaan myötätuntoa itseään kohtaan

Kyky vaikuttaa kaikkiin osiin (fyysinen, henkinen, tunteellinen ja hengellinen) on perusta hyvinvointimme kannalta. Yin-harjoitus tarjoaa mahdollisuuden tarkkailla, tukea ja rauhoittaa kehoa sekä mieltä. Harjoitus, jossa otetaan rauhallisia ja pitkiä viipyviä asentoja sekä huolehditaan kehosi ainutlaatuisista tarpeista on itsehoidon ja -rakastamisen muoto.

6. Yin-harjoitusten pitkään viipyvät asennot antavat meille mahdollisuuden olla tunteidemme kanssa

Yin-jooga opettaa meitä olemaan kärsivällisiä ja lempeitä. Kehomme kerää tunteita eikä ole mitenkään harvinaista, että herkät tunteet ja muistot tulevat pinnalle joogaa harjoittaessa. Joogassa tunteiden tullessa pintaan, ovat olosuhteet kuitenkin turvallisia.

7. Yin-jooga voi auttaa meitä sietämään enemmän stressiä

Asennossa oleminen useita minuutteja voi aiheuttaa ahdistusta, mutta kun totuttelemme asennossa olemiseen, pikkuhiljaa myös kehomme alkaa tottua siiheen. Luopuminen ja irtipäästäminen on yleinen teema yin-joogassa ja luopuminen tarpeesta hallita tilannetta on oppitunti, jota voimme kantaa mukanamme jokapäiväisessä elämässämme. Kyetessämme sopeutumaan elämän ylä- ja alamäkiin hallitsemalla muutosta armollisesti voimme vähentää altistumista stressiin.

8. Yin-jooga voi auttaa meitä aktivoimaan parasympaattista hermostoa

Pelkkä hengitykseen keskittyminen ja sen tietoinen pidentäminen ja laajentaminen on voimakas keino aktivoida parasympaattista hermostoa. Olette ehkä kuulleet parasympaattisen hermoston aktivoinnin olevan hyödyllistä esimerkiksi stressin ja jännityksen vähentämisessä. Kannattaa kiinnittää huomiota vatsahengitykseen ja lyhyessä ajassa voit huomata merkittävän muutoksen olossasi. Tunnet kuinka vatsan syvät kerrokset pehmenevät, otsa pistelee ja aivot rentoutuvat. Mitä syvemmälle pääset yin-harjoituksessa, huomaat miten hengitys hidastuu ja vie sinut syvemälle tähän parasympaattiseen rentoutumisen tilaan. Silloin myös sisäelimet saavat mahdollisuuden päästä kiinni niiden tärkeimpiin tehtäviin; ruuan sulattamiseen, kuona-aineiden ja myrkkyjen poistamiseen, elimistön hoitamiseen ja elpymiseen.

9. Yin-harjoituksen hiljaisuus valmistaa meitä meditaatioon

Meditaatio ei ole välttämättä asia, mikä sinun täytyy löytää, joskus se löytää sinut. Me harvoin näemme keitä todellisuudessa olemme, koska ajatusten ja ympärillä olevien häiriötekijöiden pilvi estää meitä näkemästä sitä. Kun luomme yin-harjoituksessa mahdollisuuksia fyysiselle hiljaisuudelle, luomme myös edellytyksen ajatustemme muuttumiseen selvemmiksi. Näissä arvokkaissa hetkissä voimme nähdä todellisen itsemme.

10. Yin-jooga kehittää tasapainoa elämään

Oma terveytesi ja hyvinvointisi on omaa tasapainoisuutta kehittävä tekijä. Jos tarkastelet Ying/Yang-symbolia, näet valkoisen ja mustan osan olevan täydellisessä tasapainossa. Monet meistä elävät todella aktiivista (Yang) elämäntyyliä ja jättävät vähän tai ei yhtään aikaa edistämään hiljaisuutta (Ying). Ajan kuluessa tämä voi olla todella fyysisesti, henkisesti ja tunteellisesti tyhjentävää. Yin-harjoituksen kautta pystymme palauttamaan tasapainon ja opimme tuntemaan itsemme paremmin.

Meillä ASANA Helsingissä yin-joogataan useamman kerran viikossa, tunnit sopivat kaikille. Voit hyvin osallistua tunnille, vaikket olisi koskaan ennen joogannut. Olet lämpimästi tervetullut mukaan huoltamaan kehoa ja mieltäsi. Kurkkaa syksyn aikataulu TÄÄLTÄ

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.