KYMMENEN SYYTÄ LÖYTÄÄ AIKAA YIN JOOGAAN MYÖS SILLOIN KUN OLET KIIREINEN

Uncategorized Oct 19, 2018

Toukokuu 2018

KYMMENEN SYYTÄ LÖYTÄÄ AIKAA YIN JOOGAAN MYÖS SILLOIN KUN OLET KIIREINEN

1. Yin harjoitus auttaa palauttamaan kehoon liikkuvuutta

Joskus loukkaantuminen, vanhat vammat, virheelliset työasennot, istuminen, vääränlainen kehoa rasittava ja yksipuoleinen kuormitus ja ikääntyminen voivat muun muassa sitoa sidekudoksia yhteen, joka rajoittaa niiden liikkumista lihasten liukupintojen välillä.

Yhteen kasvaminen estää ravinteiden ja energian virtauksen kehon kautta aiheuttaen kipua sekä rajoittaen liikkuvuutta.

Yin harjoituksessa lihakset pyritään mahdollisimman suurelta osin rentouttamaan, ja pyritään vaikuttamaan enemmän sidekudoksiin, lihaskalvoihin ja niveliin – kehomme jäykimpiin osiin. Asentoa ei viedä lihasvoimalla eteenpäin, vaan annetaan painovoiman pikkuhiljaa minuutti minuutilta viedä asentoa syvemmälle.

2. Yin jooga elävöittää kehon kudoksia

Yin jooga asennoissa voit kokea vapautuksen tunteen joka vie sinut huomaamattasi syvemmälle asentoon kun kudokset pikkuhiljaa pidentyvät,ja muuttuvat taipusammiksi. Yin-harjoitus voi luoda saman tunteen, kuin hyvä hieronta.

3. Yin jooga tarjoaa sinulle ainutlaatuisen kokemuksen kehittää kiitollisuutta

Yin-harjoituksen yksinkertaisuus antaa meille mahdollisuuden palata takaisin kehoomme ja auttaa meitä näkemään selvemmin, kuinka ainutlaatuisia todella olemme.

4. Yin harjoittelu auttaa meitä hidastamaan kiireen keskellä

Yin-asennot tarjoavat mahdollisuuden olla hiljaisuudessa. Kun annat itsellesi mahdollisuuden olla nykyhetkessä voit kokea lähes huomaamattomat muutokset jotka tapahtuvat Yin-asennoissa olemisen aikana. Kaikki kiireet jättäytyvät pois taustalta luoden tilaa lepoa ja uudistumista varten.

5. Yin jooga opettaa kokemaan myötätuntoa itseään kohtaan

Kyky vaikuttaa kaikkiin osiin (fyysinen, henkinen, tunteellinen ja hengellinen on perusta hyvinvointimme kannalta.) Yin harjoitus tarjoaa mahdollisuuden tarkkailla, tukea ja rauhoittaa kehoa ja mieltä. Harjoitus jossa otetaan rauhallisia ja pitkiä viipyviä asentoja sekä huolehditaan kehosi ainutlaatuisista tarpeista on itsehoidon ja rakastamisen muoto.

6. Yin harjoitusten pitkään viipyvät asennot antavat meille mahdollisuuden olla tunteidemme kanssa

 Kehomme kerää tunteita eikä ole harvinaista että kun harjoitellaan joogaa herkät tunteet ja muistot tulevat pinnalle. Yin jooga opettaa meitä olemaan kärsivällisiä ja lempeitä . Kun tunteet tulevat pintaan olosuhteet ovat turvalliset.

7. Yin voi auttaa meitä sietämään enemmän stressiä

Asennossa oleminen useita minuutteja voi aiheuttaa ahdistusta. Mutta kun tottuttelemme siihen pikkuhiljaa myös kehomme tottuu siiheen. Luopuminen ja irti päästäminen on yleinen teema Yin joogassa ja luopuminen tarpeesta hallita tilannetta on oppitunti, jota voimme kantaa mukanamme jokapäiväisessä elämässämme. Kyky sopeutua elämän ylä- ja alamäkiin hallitsemalla muutosta armollisesti voimme vähentää altistumista stressiin.

8. Yin voi auttaa meitä aktivoimaan parasympaattista hermostoa

Pelkkä hengitykseen keskittyminen ja sen tietoisesti pidentäminen ja laajentaminen on voimakas keino aktivoida parasympaattista hermostoa. Olette ehkä kuulleet parasympaattisen hermoston aktivoinnin olevan hyödyllistä esimerkiksi stressin ja jännityksen vähentämisessä. Kannattaa kiinnittää huomiota vatsahengitykseen ja lyhyessä ajassa huomaat merkittävän muutoksen. Silloin tunnet kun vatsan syvät kerrokset pehmenevät, otsa pistelee ja aivot rentoutuvat. Mitä syvemmälle pääset Yin harjoituksessa huomaat miten hengitys hidastuu ja vie sinut syvemälle tähän parasympaattiseen rentoutumisen tilaan. Silloin myös sisäelimet saavat mahdollisuuden päästä kiinni niiden tärkeimpiin tehtäviin; ruuan sulattamiseen, kuona-aineiden ja myrkkyjen poistamiseen, parantamiseen ja elimistön hoitamiseen.

9. Yin harjoituksen hiljaisuus valmistaa meitä meditaatioon

Meditaatio ei ole välttämättä asia, mitä sinun täytyy löytää, joskus se löytää sinut. Me harvoin näemme keitä me todellisuudessa olemme, koska ajatusten ja ympärillä olevien häiriötekijöiden pilvi estää meitä näkemästä sitä. Kun luomme mahdollisuuksia fyysiselle hiljaisuudelle Yin-harjoituksessa luomme myös edellytyksen aivoillemme muuttua selvemmiksi. Näissä arvokkaissa hetkissä voimme nähdä todellisen itsemme.

10. Yin jooga kehittää tasapainoa elämään

Oma terveytesi ja hyvinvointisi on omaa tasapainoa kehittävä tekijä. Jos tarkastelet Ying/Yang symbolia näet valkoisen ja mustan osan olevan täydellisessä tasapainossa. Monet meistä elävät todella aktiivista (Yang) elämäntyyliä ja jättävät vähän tai ei yhtään aikaa edistämään hiljaisuutta. Ajan kuluessa tämä voi olla todella fyysisesti, henkisesti ja tunteellisesti tyhjentävää. Yin-harjoituksen kautta pystymme palauttamaan tasapainon ja opimme tuntemaan itsemme paremmin.

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.