5 vinkkiä tasapainoisempaan syksyyn

metallielementti syksy Nov 08, 2019

Vuodenaikojen mukaan eläminen on keskeinen käytäntö perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä. Seuraamalla luonnon muuttuvaa rytmiä, on helpompaa olla yhteydessä ympäröivään maailmaan.

Syksy on aikaa, jolloin kesän suurin yang-energia muuttuu talven lopulliseksi yin-energiaksi – ulkoinen energiamme alkaa supistua ja kääntyä sisäänpäin, samalla kun hidastamme tahtia lähestyvää talvea kohden. Kesän pitkät valoisat päivät saattoivat kulua auringonlaskuun asti ulkona oleskellen ja muiden ihmisten kanssa aikaa viettäen, kun taas näin syksyllä saatat nauttia hiljaisuudesta ja kotona yksin olemisesta.

Kiinalaisen lääketieteen mukaan syksy on metallielementin aikaa, joka liittyy keuhkoihin. Keuhkot hallitsevat ihoa, hengityselimiä, immuniteettia ja surun tunteita. Useasti syksyn viileys ja kuiva tuuli osuu juurikin keuhkoihin, johtaen monesti yleisiin oireisiin, kuten karheaan kurkkuun, kuivaan yskään, kuivaan nenään tai halkeileviin huuliin. Suojataksemme kehoa kyseisiltä oireilta, on tärkeää pitää keho lämpimänä ja vahvana näin syksyllä. Syksyn flunssakauden keskellä erittäin tärkeässä roolissa on myös syömämme ruoka.

Keräsimme alle muutamia kiinalaiseen lääketieteeseen perustuvia vinkkejä, jotka auttavat selviämään syksystä hieman tasapainoisemmin:

 

1. Nauti enemmän lämmintä ruokaa

Kesällä lämmin yang-aika auttaa raakojen ruokien, kuten salaattien sulamisessa, mutta kylmien ilmojen alkaessa ruuansulatus hidastuu eikä kehomme enää sulata ruokaa yhtä helposti kuin kesällä. Ilman lämpötilan laskiessa olisikin aika laittaa salaatit ja raa’at ruuat syrjään, ja sen sijaan alkaa hauduttelemaan lämmittäviä ja ravitsevia keittoja ja patoja. Erilaiset keitot, puurot ja muhennokset ovat hyväksi ruoansulatukselle näin syksyllä. Myös ruuan pidempään höyryttäminen tai keittäminen matalassa lämpötilassa auttaa tukemaan ja ravitsemaan yin-energiaa. Lämpimien, ravitsevien ruokien nauttiminen auttaa kehoa säilömään energiaa ja suojautuakseen erilaisilta sairauksilta, ja myöskään ruoansulatus ja perna ei joudu liian kovalle rasitukselle. 

 

2. Ravitse keuhkojasi nestepitoisilla ruuilla

Kuivuuden ja tuulen hallitessa syksyllä, olisi hyvä syödä enemmän nestepitoisia, keuhkoja kosteuttavia ruokia. Esimerkiksi päärynät ovat syksyn sesongissa ja ovat loistavia kehon nesteiden uudistumiseen, karhean kurkun voiteluun, yskään ja käheään ääneen. Päärynästä voi tehdä myös päärynähilloa, jonka voi maustaa lämmittävillä mausteilla, kuten kanelilla ja muskottipähkinällä. Muita syksyn vuodenaikaan sopivia ruokia ovat mm. kurpitsa, omenat, persimonit, viikunat, siemenet ja pähkinät.

Myös happaman makuiset ruoat auttavat pitämään kehon nesteet sisällä, samalla kostuttaen kehoa. Hyviä happamia ruokia syksyyn ovat mm. greippi, sitruuna, suolakurkut, hapankaali ja omenat.

 

3. Pidä itsesi lämpimänä

Kiinalaisessa lääketieteessä yläselkä ja niska tunnetaan yhdessä ”tuulenporttina”, kehon herkkänä alueena, joka altistuneena kylmälle voi sairastuttaa. Kylmänväreet tuntuvat selkärangassa asti yleensä silloin, kun niska joutuu kylmälle alttiiksi, myös ilmastointi voi aiheuttaa oireita. Jos kylmä pääsee syvemmälle kehoon, alkaa vilustumisen oireet ja kuumeilu, joka johtuu siitä, että kehosi yrittää työntää tuulta ja kylmää ulos kehostasi. Onneksi suojautumiseen on hyvin yksinkertainen keino: nyt viimeistään on hyvä kaivaa kaulaliina esiin ja suojata niska ja yläselkä ulkoillessa.

 

4. Tue kehoa mausteilla ja yrteillä

Ihmiset ovat jo kauan aikaa kunnioittaneet ja käyttäneet kasvien lehtiä, kukkia, hedelmiä ja juuria niiden parantavien ominaisuuksien vuoksi. Immuunijärjestelmän tukemiseksi voit kokeilla yrttihaudukkeita ja erilaisia tinktuuroita esim. auringonhattu-uutetta. Ruuanlaitossa ja kuumissa juomissa kannattaa suosia lämmittäviä mausteita, kuten kardemummaa, kanelia, neilikkaa, kuminaa, korianteria, mustapippuria ja inkivääriä.

Jos tunnet vilunväreitä ja alkavan flunssan oireita, kannattaa ruoanvalmistuksessa suosia etenkin sipulia, valkosipulia, kanelia, chiliä ja inkivääriä.

 

5. Hidasta

Luonto ympärillämme hidastuu talvea kohti ja samalla meidän ihmistenkin olisi hyvä kääntää huomiomme sisäänpäin. Jos olet tottunut rehkimään esim. salilla useasti viikossa, koita vaihtaa edes yksi harjoituskerta kevyempään liikuntamuotoon. Pimenevään vuodenaikaan yksi hyvä ja lempeä harjoitusmuoto on yin-jooga, tunti jolla on mahdollista päästää irti päivän kiireestä ja stressistä, tutustua paremmin omaan kehoon ja mieleen sekä mahdollisesti löytää hiljentymisen avulla myös sisäinen rauha. Myös päivittäiset hengitysharjoitukset ovat loistava tapa keskittää huomio sisäänpäin, tähän hetkeen.

Huomioi siis vuodenaikojen vaihtelut, nappaa kaulaliina kaulaan ja keitä itsellesi lämmin kuppi ravitsevaa keittoa. Saatat yllättyä, kuinka hyvältä syksy voikaan tuntua!

 

Lähteet:

rewildingmedicine.com
actcm.edu

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.