Jooga-asentojen hyödyt: Lapsen lepoasento

Lapsen lepoasento (Balasana) on jooga-asento, johon on ihana laskeutua dynaamisen joogasarjan päätteeksi tai muuten vain kun kokee tarvitsevansa pienen lepohetken arjesta. Tämä asana on maadoittava, ravitseva ja rentouttava. Se on todellinen lepoasento, jossa voi viipyillä pitkiäkin aikoja - juuri sen verran kuin on tarve.

Asento saattaa jonkun silmin näyttää vaatimattomalta, mutta todellisuudessa se antaa niin paljon enemmän kuin pelkän venytyksen selkäpuolelle. Asento on rauhoittava, mutta samalla se antaa uutta energiaa väsyneelle keholle ja mielelle.

 

5 syytä, miksi lapsen lepoasentoon kannattaa laskeutua säännöllisesti:

1. Avaa tehokkaasti lantion aluetta

Istumatyötä tekevällä lantion alue saattaa olla hyvinkin kireänä. Jos sinulla on tiukemmat lonkat, saatat huomata erittäin syvän venytyksen näissä lihaksissa ollessasi lapsen lepoasennossa. 

Polvien tuominen irti toisistaan ja vartalon taivuttaminen eteenpäin mahdollistavat voimakkaan avautumisen lantion lihaksissa. Asento voi auttaa lievittämään lonkkakipuja ja ehkäisemään lonkkaongelmia tulevaisuudessa.

Jos asento tuntuu liian voimakkaalta venytykseltä lantiossa ja lonkissa, voit tuoda polvia lähemmäs toisiaan ja pikku hiljaa liikkuvuuden lisääntyessä tuoda polvia enemmän auki.

2. Antaa energiaa

Lapsen asento on erinomainen asento, kun tunnet tarvitsevasi lisää energiaa. Asennon avulla voit vapauttaa jännitystä keskittymällä hengitykseen ja tuomalla keskittymisen sisäänpäin. Tämä hiljentyminen tuo meitä luonnollisesti enemmän energisoivaan tilaan. 

Asento vahvistaa, venyttää ja muodostaa yhteyden sisäiseen itseesi tuoden näin tasapainoa sekä mieleen että kehoon. Lapsen lepoasennon harjoittelu antaa buustia, joka auttaa pysymään päivittäin energisenä ja keskittyneenä. 

3. Vapauttaa alaselän jännitystä ja pidentää selkärankaa

Alaselkä saattaa kerryttää paljon jännitystä ja kireyttä jokapäiväisessä elämässämme, ja kipu tällä alueella on hyvin yleinen vaiva.

Terveyskirjasto Duodecim kertoo alaselkäkivuista seuraavaa:

Selän kivut esiintyvät yleisimmin alaselän alueella. Yli joka kolmannella työikäisellä suomalaisella on viimeksi kuluneen kuukauden aikana ollut alaselän kipua. Yleisin alaselän vaiva on äkillinen kipu, joka johtuu pääasiassa lihasten jännittymisestä. Selän kipeytymiseen vaikuttavat monet tekijät, kuten työasennot, runsas autolla ajo, liikapaino ja tupakointi.

Monet meistä tekevät töitä tietokoneella istuen, jolloin ryhti painuu helposti kasaan, jos emme anna keholle sen tarvitsemaa liikettä ja venytystä.

Lapsen lepoasento on loistava, monelle helposti saavutettavissa oleva asento, joka avaa selän kireyksiä ja antaa venytyksen koko selän alueelle. Taivuttamalla ylävartalo jalkojen päälle, mahdollistaa se selkärangan pidentämisen ja venytyksen syvemmältä, samalla vapauttaen alaselän kireyksiä ja paineen tuntua. 

Sen lisäksi, että asento kohdistuu alaselkään, se myös auttaa pidentämään koko selkärankaa ja mahdollistaa näin kireyksien vapautumisen koko selän alueelta.

Selkäranka saattaa puristua ajan myötä kasaan, ja asennon avulla selkärankasi saa syvän venytyksen, mikä voi helpottaa tätä puristusta. Selkärangan pidentämisen lisäksi asento saattaa vapauttaa painetta, joka vaikuttaa välilevyihin.

4. Venyttää nilkkoja, etureisiä ja olkapäitä

Nilkat, olkapäät ja reidet kantavat ja tekevät joogaharjoituksessa paljon fyysistä työtä, joten on tärkeää venyttää niitä riittävästi.

Nilkat, jotka eivät useinkaan saa paljon huomiota venyttelyssä, venyvät mukavasti lapsen asanassa jalkapöydän painautuessa maata vasten. Reisilihakset saavat kaivattua työtä taivuttamalla polvia ja ylävartaloa eteenpäin. Olkapäät saavat syvävenytyksen, kun kädet tuodaan pitkälle eteen pidentäen samalla koko selkärankaa. Saatat myös tuntea mukavan venytyksen lapaluiden kohdalla, joka usein kerryttää jännitystä.

5. Asento rentouttaa mieltä ja kehoa

Asento auttaa kääntymään sisäänpäin, niin fyysisesti kuin mielen tasollakin. 

Ollessasi lapsen lepoasennossa, olet kirjaimellisesti kääntyneenä ja käpertyneenä sisäänpäin, mutta tämä sisäänpäin kääntyminen ulottuu myös mielen tasolle. Asennossa suljet luontaisesti katseesi pois kaikista ympäröivistä ärsykkeistä ollen samalla paremmin valmiina rauhoittamaan mieltäsi ja keskittymään itseesi ja hengitykseesi. Vaikka olisitkin joogatunnilla, joka on täynnä ihmisiä, asettuessasi lapsen lepoasentoon, voit silti kokea rauhaa ja hiljaisuutta.

Asennossa oleminen vapauttaa luontaisesti stressiä ja hiljentää mielen, ja mennessäsi vieläkin syvemmälle asentoon keskittyen samalla hengityksen virtaukseen, tyyneys usein vain kasvaa.

Jos tuntuu, että päässä pyörii liikaa ajatuksia eikä mistään oikein saa kiinni, kokeile hetkeksi laskeutua lapsen lepoasentoon. 

Lapsen lepoasento antaa sinulle luvan levätä, palautua ja olla yhteydessä sisäiseen rauhaasi.

Pääset todennäköisesti harjoittamaan lapsen lepoasentoa lähes jokaisella joogatunnilla, mutta sinun ei tarvitse odottaa seuraavaan joogakertaan saadaksesi hyödyt tästä ihanan palauttavasta asennosta.

Tee lapsen lepoasento heti heräämisen jälkeen tai tee se osana venytysrutiiniasi intensiivisemmän harjoittelun jälkeen. Asennon hyödyt ovat uskomattomia myös mielelle, joten voit vain tehdä hyvää kehollesi ja mielellesi tuomalla se säännöllisesti arkeesi.

 

Laskeudu lapsen lepoasentoon:

Lapsen lepoasento sopii kaikille, jotka etsivät lempeää ja viihtyisää lepohetkeä arjesta. Istahda kantapäillesi, pidä polvet yhdessä tai leveämmällä erillään toisistaan. Laske hitaasti ylävartalosi jalkojesi yli venyttäen kädet eteenpäin pään yläpuolelle matolle, aseta otsasi matolle tai jonkin apuvälineen päälle.

Rentoudu ja hengitä syvään pitäen pieni venytys selkärangassa ja lantiossa, jos polvet ovat erillään. Lapsen lepoasentoa käytetään usein joogaharjoituksessa rentoutukseen ja lepoasentona, joka auttaa rentoutumaan jopa kaikista stressaavimpien päivien jälkeen. Pysy asennossa ainakin 10 hengityksen ajan.

 

 

 

 

Lähteet:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00326

https://yogapractice.com/

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.