Kiinalainen kello - tasapainota kehoa ja mieltäsi

kello kiinalainen Oct 04, 2019

Kiinalaisen lääketieteen mukaan keholla on tarkka sisäinen kello, jonka mukaan jokaiselle sisäelimelle on määriteltynä oma vuorokauden aika. Tiettyyn kellonaikaan yhdistetty sisäelin on silloin vahvimmillaan ja sisältää tällöin myös eniten energiaa.

Oletko joskus herännyt alkuyön tunteina täysin sikeästä unesta yhden ja kolmen välillä? Se saattaa johtua siitä, että maksasi on vahvimmillaan tähän aikaan vuorokaudesta, jolloin se myös puhdistaa kehoasi. Jos esimerkiksi heräät joka yö tiettyyn kellonaikaan tai tunnet itsesi väsyneeksi joka päivä samaan aikaan, voi oireet kertoa kehosi epätasapainosta kyseiseen kellonaikaan liittyvän elimen kohdalla. Kun sisäelimet ovat kuormittuneena tai epätasapainossa, saattaa keho oireilla niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Kiinalainen kello on loistava työkalu, josta voit saada selvyyttä kehon mahdollisiin epätasapainotiloihin. Kiinalaisesta kellosta selviää myös, mikä on optimaalinen aika vuorokaudesta erilaisille aktiviteeteille, kuten syömiselle, juomiselle, lepäämiselle ja liikkumiselle.

Lue alta kiinalaisen kellon merkitykset sisäelimille - saatat kenties löytää vihjeitä siitä, mitä kehosi yrittää viestiä sinulle, ja mitä elintä tulisi vahvistaa ja tukea.

KLO 01-03 MAKSA: Syvä uni, lepo

Maksa varastoi verta ja hajoittaa elimistöön kertyneitä toksiineja. Maksa on myös vihan ja suuttumuksen kotipesä. Tukahdutettu viha tai katkeruus ja liiallinen yang-energia voivat olla viitteitä maksan epätasapainotilasta. Maksan epätasapainon oireita ovat mm. epäsäännölliset kuukautiset, anemia, päänsärky, krooninen väsymys ja fyysiset ongelmat maksassa.

Tasapainoita:

  • Säännöllinen nukkumaanmenoaika klo 22–23
  • Vihreiden kasvisten syöminen
  • Ilmaise myös ikävät tunteesi, älä säilö niitä.
  • Jooga-asento Badakonasana (perhosen jalat) on hyvä asento maksan tukemiseen

KLO 03–05 KEUHKOT: Syvä uni, unet ja muisti

Keuhkot yhdistetään kiinalaisessa lääketieteessä suruun. Jos olet elämässäsi käymässä läpi surun tunteita tai kärsit fyysisistä oireista, kuten yskimisestä tai astmasta, on hyvinkin mahdollista, että heräilet yöllä kolmen ja viiden välissä. Keuhkot vastaavat myös elinvoimaisuudestamme, QI:stä.

Tasapainoita:

  • Hyvä nesteytys
  • Puhdas ja raikas ilma
  • Rentoudu tekemällä rauhoittavia hengitysharjoituksia

KLO 05–07 PAKSUSUOLI: herääminen

Paksusuoli liittyy kiinalaisen lääketieteen mukaan irtipäästämiseen sen jokaisessa merkityksessä, joten aamulla on hyvä myös tyhjentää suoli. Paksusuolen ollessa epätasapainossa, saatat itsepintaisesti pitää kiinni asioista, jotka eivät enää palvele sinua ja tavoitteitasi. Fyysisiä epätasapainon oireita saattaa olla ummetus ja ihon epäpuhtaudet, jotka johtuvat toksiinien kerääntymisestä kehoon.

Tasapainoita:

  • Ilmaise myös ikävät tunteesi, älä säilö niitä
  • Syödessäsi pureskele ruoka rauhassa
  • Liikuta kehoasi esim. joogaamalla
  • Meditointi
  • Hieronta ja lymfakierron aktivointi

KLO 07–09 VATSALAUKKU: aamupala, keskittyminen

Aamulla seitsemän ja yhdeksän välissä on paras aika syödä runsas aamupala, koska ruoansulatus on tähän aikaan voimakkaimmillaan. Vatsalaukun ollessa epätasapainossa, saatat kärsiä närästyksestä, ruoan imeytymishäriöistä sekä pahanhajuisesta hengityksestä.

Tasapainoita:

  • Syö kiireettömästi
  • Pureskele ruoka rauhassa ja tee syömisestä nautinnollista
  • Ruokien yhdistely: kokeile syödä eri aterioilla proteiinia ja tärkkelystä sisältävät ruoka-aineet

KLO 09–11 HAIMA & PERNA: selkeä ajattelu, ravinnon muuttaminen energiaksi

Perna muuttaa ruoasta saadut ravintoaineet energiaksi ja vie ne kehon hyödynnettäviksi. Entsyymejä vapautuu ruoansulatuksen helpottamiseksi ja energian vapauttamiseksi, joten tämä on paras aika tehdä päivän haastavimman tehtävät. Prosessin tukemiseksi voit juoda lämpimiä juomia, jotka on maustettu kanelilla. Kaneli auttaa pitämään verensokerin tasaisena. Pernan epätasapaino saattaa ilmetä löysänä ulosteena, turvotuksena syömisen jälkeen, energian vähyytenä sekä sokerinhimona. Epätasapainon vallitessa, saatat myös tuntea itseluottamuksen puutetta.

Tasapainoita:

  • Syö lämpimiä ruokia ja pureskele kunnolla
  • Rauhoita ruokailuhetket ja syö säännöllisesti
  • Miellyttävät päivärutiinit
  • Muista myös välillä hengähtää ja olla tekemättä mitään
  • Tue maaelementtiä esim. luonnossa oleskelulla

KLO 11–13 SYDÄN: verenkierto, korkea energia

Keskipäivä on hyvä aika rentoutua, jos siihen vain on mahdollisuus. Sydän ei välitä stressistä, joten hiljaa ja tietoisesti istuminen on parempi valinta kuin kuntoilu tai stressaaminen. Epätasapainon vallitessa oireina saattaa olla kylmät kädet ja jalat, unettomuus sekä hengityksen lyhyys. Keskipäivä on hyvä aika lounastaa ja juoda kupillinen teetä. Tunteista suru saattaa nousta pintaan tähän vuorokauden aikaan.

Tasapainoita:

  • Yksinkertainen ruokavalio
  • Meditoiminen ja itsepohdiskelu
  • Hyvät ihmissuhteet
  • Omien unelmien mieleen palauttaminen

KLO 13–15 OHUTSUOLI: imeyttää ravintoaineet, matala energia

Ohutsuoli erottelee nesteet kiinteämmistä jätteistä ja jollet olet tähän kellonaikaan mennessä muistanut juoda tarpeeksi vettä, saatat tuntea itsesi kuivuneeksi. Iltapäivällä yhden ja kolmen välillä on aika, jolloin keho saa ruoansulatuksen loppuun. Se on myös aika, jolloin on hyvä miettiä kehon fyysistä liikuttamista. Ohutsuolen epätasapainon oireita saattaa olla pohjukaissuolen haavaumat, turvotus ja ilmavaivat.

Tasapainoita:

  • Syö rauhassa ja pureskele ruoka kunnolla
  • Syö mahdollisimman puhdasta ruokaa
  • Vältä liiallista kylmää ja raakaa ruokaa
  • Vältä myös liiallista kuumaa ja mausteista ruokaa

KLO 15–17 VIRTSARAKKO: varastoitunut energia

Virtsarakko varastoi ja erittää virtsaa. Suolaiset ruoat ravitsevat sitä. Tyypillisiä epätasapainon oireita ovat hiivainfektiot, virtsankarkailu ja -polttelu. Tällöin erityisen tärkeää on juoda paljon nesteitä, jotta jätteet suodattuvat pois elimistöstä. Tähän vuorokauden aikaan saattaa esiintyä ärtyneisyyden tunteita.

Tasapainoita:

  • Muista rentoutuminen ja huumori
  • Juo tarpeeksi vettä päivän aikana
  • Syö vihreitä kasviksia ja kasviskeittoja

KLO 17–19 MUNUAISET: säilöö ravintoaineet

Munuaiset suodattavat verta ja ylläpitävät kehon kemiallista tasapainoa. Illalla viiden ja seitsemän välillä on hyvä aika syödä iltapala ja tehdä lempeää kuntoilua sekä venytellä. Munuaiset liittyvät tunteista pelkoon, ja se voi olla tunne, jota koet tähän aikaan vuorokaudesta.

Tasapainoita:

  • Muista rentoutuminen
  • Hyväksy normaalit energiatasojen vaihtelut
  • Tue munuaisia nauttimalla yrttejä, mm. persiljaa ja voikukkaa
  • Muista kohtuus kaikessa

KLO 19–21 VERENKIERTO: suojaus

Tämä on aika, jolloin keho kuljettaa kaikki ravintoaineet jokaiseen soluun. Vältä fyysistä aktiviteettia tähän aikaan ja hiljenny esimerkiksi lukemalla kirjaa. Etenkin lapsiin tämä vuorokauden aika voi olla varsin stimuloiva ja aiheuttaa hyperaktiivisuutta. Tunnetasolla saatat tähän vuorokauden aikaan kokea kyvyttömyyttä ilmaista itseäsi.

Tasapainoita:

  • Lisää ruokavalioon punaisia, lykopeenia sisältäviä ruoka-aineita mm. vesimelonia, tomaattia ja chiliä
  • Sipuli, valkosipuli, kurkuma ja inkivääri ovat verenkiertoa tukevia ruoka-aineita
  • Muista hyvä nesteytys
  • Jooga-asennoista Viparita karani (jalat nostettuna ylös seinälle) auttaa verisuonia liikuttamaan verta takaisin kohti sydäntä

KLO 21–23 HORMONIJÄRJESTELMÄ: aineenvaihdunnan tasapainoitus, nukkumaanmeno

Illalla yhdeksän ja yhdentoista välillä on paras aika miettiä nukkumaanmenoa ja energian säästämistä seuraavaan päivään. Hormonijärjestelmä vastaa iltaisin entsyymien täydentämisestä ja säätämisestä. Epätasapainon vallitessa, saattaa esiintyä tinnitusta, päänsärkyä ja kärttyisyyttä.

Tasapainoita:

  • Tasaiset ruokailuvälit
  • Syö vihreitä kasviksia esim. parsakaalia, pinaattia, lehtikaalia
  • Syö hyviä rasvoja, kuten avokadoa, pähkinöitä
  • Jooga-asennoista Bananasana (puolikuu)

KLO 23–01 SAPPIRAKKO: solujen korjaus, verisolujen rakennus

Sappirakko varastoi ja erittää sappea, jota tarvitaan rasvan hajoittamiseen. Emotionaalisella tasolla tämä liittyy itsetuntoon ja päätöksentekoon. Jollet ole nukkumassa tähän kellonaikaan mennessä, kulutat kehosi yang-energiaa, joka on varastoituneena seuraavalle päivälle. Todennäköisesti myös väsymys painaa aamulla ja mahdollisesti ruoansulatuksella on vaikeuksia sulattaa rasvoja. Epätasapainotilassa saattaa myös esiintyä päättämättömyyttä, ärtyneisyyttä ja rasvaisten ruokien himoa.

Tasapainoita:

  • Syö terveellisiä rasvoja, kuten oliiviöljyä, kalaöljyä, avokadoa, pähkinöitä
  • Syö tuoreita kasviksia ja hedelmiä
  • Harrasta säännöllisesti sykettä nostavaa liikuntaa

 

Lähteet:

Primroses Kitchen

The Chalkboard Mag

Five Season Medicine

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.