Kuinka jooga vaikuttaa kokonaisvaltaisesti - myös maton ulkopuolella

Jooga on tullut yhä suositummaksi nykypäivän kiireisessä yhteiskunnassa, ja harjoitus tarjoaakin monille pakopaikan kaoottisesta ja kiireisestä arjesta. Jooga tarjoaa monia henkisiä ja fyysisiä hyötyjä, joista jotkut ulottuvat myös maton ulkopuolelle eli joogaharjoituksen hyödyt eivät todellakaan häviä heti, kun olet rullannut joogamaton harjoituksen jälkeen. Listasimme alle muutamia kokonaisvaltaisia hyötyjä, joita joogasta voi saada:


Tietoisempi ja hyväksyvämpi kehonkuva

Jooga kehittää sisäistä tietoisuutta ja auttaa olemaan läsnä juuri tässä hetkessä. Se auttaa kehittämään hengitystä sekä auttaa tuomaan lisää voimaa kehoon ja mieleen. Vaikka fyysisempi, säännöllinen harjoitus auttaa muokkamaan kehoa ajan kanssa, kyse ei silti ole fyysisestä ulkomuodosta.

Joogastudioilla ei yleensä ole peilejä, joten näin ihmiset voivat keskittää tietoisuutensa enemmän sisäänpäin kuin siihen, miltä asento näyttää tai siihen, miltä heidän ympärillään olevat ihmiset näyttävät.

Tutkimuksissa on havaittu, että joogaa harjoittaneet olivat tietoisempia kehostaan ​​kuin ihmiset, jotka eivät harjoittaneet joogaa. He olivat myös tyytyväisempiä ja vähemmän kriittisiä kehonsa suhteen. Näistä syistä joogaa käytetään syömishäiriöiden hoitoon ja ohjelmiin, jotka edistävät itsetuntoa ja positiivista kehonkuvaa. 

Saatat myös tulla tietoisemmaksi esimerkiksi jaloistasi ja siitä, kuinka seisot. Huomaat ehkä, että sinulla saattaa olla taipumuksena nojata toiseen jalkaan enemmän kuin toiseen. Jooga tuo tietoisemmaksi omasta kehosta ja sen eri painopisteistä ja auttaa myös tekemään mahdollisia ”korjauksia” tai mukautuksia oman mukavuutesi lisäämiseksi.


Tietoisempaa syömistä

Mindfulness on sitä, että keskität huomioisi siihen, mitä koet tällä hetkellä, tuomitsematta itseäsi. Se on tietoista läsnäöloa, joka sallii ja hyväksyy kaikki tuntemukset. Joogan harjoittamisen on osoitettu lisäävän huomiokykyä, ei vain joogatunnilla, mutta myös muilla elämän osa-alueilla.

Tutkijat kuvaavat tietoista syömistä hyväksyvänä tietoisuutena, johon liittyy syömisen mukanaan tuomat fyysiset tuntemukset ja emotionaaliset aistimukset. He kehittivät kyselylomakkeen tietoisen syömisen mittaamiseksi seuraavilla käyttäytymismalleilla:

  • syö, vaikka vatsa olisi jo täynnä
  • ottaa huomioon ja tiedostaa, miltä ruoka näyttää, maistuu ja tuoksuu
  • ympäristön vaikutus syömiskäyttäytymiseen, kuten ruoan näkeminen tai haistaminen
  • tunnesyöminen, kuten syöminen surullisena tai stressaantuneena
  • syö samaan aikaan häiriötekijöiden vaikuttaessa esim. tekee syödessä samalla jotain muuta

Tutkijat havaitsivat, että lomakkeen yhteispisteiden mukaan joogaa harjoittaneet olivat tietoisempia syöjiä kuin he, jotka eivät harjoittaneet joogaa. Pistemäärissä joogaharjoituksen säännöllisyys vuosissa kuin myös harjoitusminuuttien määrä viikossa liittyivät parempaan tietoiseen syömiseen.

Joogaharjoittelu auttaa olemaan tietoisempi siitä, miltä kehossasi tuntuu. Tämä lisääntynyt tietoisuus voi siirtyä joogamatolta myös syömiseen, kun tietoisesti maistat jokaisen suupalan tai tietyn mausteen ja huomaat kuinka ihanalta ruoka tuoksuu, maistuu ja tuntuu suussasi. Tietoinen syöminen voi myös ohjata positiivisempaan suhteeseen ruoan ja syömisen kanssa.

 

Parempi fyysinen kunto

Jooga on tunnettu kyvystään rauhoittaa mielen ja kehon jännitteitä sekä ahdistusta, mutta sillä voi olla vaikutusta myös henkilön liikuntakykyyn.

Tutkijat ottivat tutkimuskohteekseen pienen ryhmän vähän liikkuvia henkilöitä, jotka eivät olleet harjoittaneet joogaa aiemmin. Henkilöillä, jotka harjoittivat joogaa vähintään kahdeksan viikon ajan kahdesti viikossa, yhteensä 180 minuutin ajan, oli suurempi kestävyyskunto, enemmän lihasvoimaa, joustavuutta sekä parempi sydän- ja hengitystoimintojen kunto.

 

Sydämeen ja verisuoniin liittyvät hyödyt

Useissa pienissä tutkimuksissa on havaittu, että joogalla on positiivinen vaikutus sydämeen ja verisuoniin liittyviin riskitekijöihin: jooga auttoi alentamaan verenpainetta ihmisillä, joilla on verenpainetauti. On todennäköistä, että jooga palauttaa "baroreseptoreiden herkkyyden”, mikä taas auttaa kehoa tunnistamaan verenpaineen epätasapainon ja ylläpitämään tasapainoa.

Toisessa tutkimuksessa havaittiin, että joogaharjoittelu paransi veriarvoja terveillä potilailla sekä potilailla, joilla oli sepelvaltimosairaus. Se alensi myös liiallista verensokeritasoa ihmisillä, joilla on insuliinista riippumaton diabetes ja vähensi heidän lääkitystarvettaan. Jooga onkin sisällytetty moniin ulkomaisiin sydänkuntoutusohjelmiin sen stressiä lieventävien ja sydän- ja verisuoniterveyttä edistävien hyötyjen vuoksi. Sairauksien vuoksi on hyvä aina konsultoida omaa lääkäriä, ennen harjoittelun aloittamista.

Keho-mieli-yhteydestä apua arjen haasteisiin

Jooga opettaa meitä olemaan yhteydessä hengitykseemme sekä käyttämään sitä tukemaan ja syventämään harjoitustamme. Tämä ei rajoitu vain fyysiseen joogaharjoitukseen, vaan myös arkiseen elämään laajemmassa mittakaavassa. Siitä, että kykenee yhdistämään kehon ja mielen hengityksen avulla, voi olla loistava työkalu stressistä ja erilaisista haasteista selviytymiseen. Istumalla hiljaa ja havainnoimalla oman hengityksen kulkua voi olla osa myös henkistä harjoittelua, joka saattaa myös herättää kiinnostusta meditaatioharjoituksen aloittamiseen.

Pienet, mutta merkittävät muutokset

Todennäköisesti löydät jatkuvasti uusia asioita, joihin joogasta on hyötyä. Saatat kenties huomata, että joogaharjoittelu on auttanut tuntemaan olosi vähemmän jäykäksi aamulla herätessäsi. Ehkä lisääntynyt joustavuus helpottaa eteentaivutuksessa ja samalla kenkäsi sitomisessa tai kenties yletätkin raaputtamaan selässä kutiavaa kohtaa, johon et ole aiemmin ylettänyt. Joogan hyödyt ovat yllätyksiä täynnä!

 

 

Lähteet:

https://www.health.harvard.edu

http://keeneyogacenter.com/

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.