MEDITAATIO, MITEN JA MIKSI SE TOIMII

Uncategorized Oct 19, 2018

Toukokuu 2018

 

MEDITAATIO, MITEN JA MIKSI SE TOIMII

Meditaatio on yksi toimivimmasta työkaluista kohti tasapainoista ja onnellista elämää. Se on yksi niistä asioista riittävän unen lisäksi oppilailleni suositan, kun arkeen ei mahdu montaa suurta muutosta ja valitaan pari asiaa johon panostaa. Arvosta untasi ja yritä päivittäin istua edes 5 min meditaatiossa.

Jos mahdollista kasvata meditaation pituutta hiljalleen, tai paloittele meditaatio lyhyeen istuntoon aamuin illoin.

Istuminen hiljaisuudessa auttaa sinua kytkeytymään itseesi ja näin kuulemaan omaa totuuttasi ja tätä kautta päätösten teko, sekä asioista irti päästäminen helpottuu, kykysi kommunikoida paranee ja kasvatat mielenlujuutta.

Miten tämä sitten tapahtuu?

Aivoaallot

Yksinkertaistettuna aivomme hermosolut kommunikoivat toistensa kanssa sähköimpulssien avulla. Impulssit kulkevat aaltomaisesti eri rytmissä riippuen toiminnastamme, näitä aaltoja kutsumme aivoaalloiksi. Esimerkkinä hitaasti kulkeva aivoaalto edustaa enemmän aikaa ajatusten välissä ja näin myös enemmän aikaa valita mitä ajattelet eli käytännössä mitä ajatusta lähdet viemään eteenpäin. Tavoiteltava tila siis.

5 erilaista aivoaaltoa (taajuutta)

Gamma-taajuus (30-100Hz) Aktiivisen oppimisen tila, hyperaktiivisuuden tila. Paras tila sisäistää tietoa. Liike auttaa tämän tilan saavuttamisen, hyppiminen, tanssiminen. Näitä keinoja käytetäänkin esim. motivaatiotilaisuuksissa ja muissa tilaisuuksissa, joissa halutaan ihmisten aivojen olevan todella vastaanottavaisia kuulemalleen. Aivot ovat herkimmillään tässä tilassa.

Beta-taajuus (13-30Hz) Tässä tilassa aivot työskentelevät suurimman osan päivää arjessa. Tietoinen, ajatteleva, analyyttinen, kategorisoiva mieli. Huomio pääasiassa ulkomaailmassa. Tämä on työskentelymielemme ja tästä tilasta tärkeä osata kytkeytyä pois vapaalla, jotta tila ei jää päälle myös levon hetkiin johtaen mahdollisesti kroonisen stressin tilaan.

Alpha-taajuus (9-13Hz) Tässä tilassa aivoaallot hidastavat. Rauhoitumme ja ankkuroidumme. Tätä aivoaaltoaluetta on “yoga bliss”, se tila jossa toivottavasti lähdet joogatunnilta. Tai mitä tahansa teet rentoutuaksesi. Mieli on kirkas, reflektiivinen ja tietoisuuden taso on aavistuksen hämärtynyt.

Theta-taajuus (4-8Hz) Tässä tilassa meditaatio alkaa. Tässä tilassa ajatteleva mieli siirtyy meditatiiviseen tilaan. Siirrymme aktiivisesta suunnittelusta syvempään tietoisuuden tilaan, jota voi kuvata raukeaksi tai uneliaaksi, intuitio on voimakkaammin läsnä. Kuulet sisäisen äänesi, jota kautta sinun on helpompi myös ilmaista todellinen mielipiteesi. Ympäristön hälinä ja sen vaikutus pienenee ja tämä rauhan tila tuo rauhaa myös arkeen.

Delta-taajuus (1-3Hz) Täydellinen hiljentyminen. On tutkittu että Tiibetiläiset munkit vuosien meditaatioharjoituksen jälkeen kykenevät saavuttamaan tämän tilan, mutta suurimmalle osalle meistä tämä tila saavutetaan syvässä unta näkemättömässä unen tilassa. Kun saamme ajoittain pysäytettyä ajatusten rallin ja laskettua itsemme Beta-taajuudelta Theta-taajudelle annamme mielelle sekä keholle aikaa levätä, elpyä, rauhoitettua unen tekemään tehtävänsä. Tämä hyvä näkyy myös arjessasi, jaksamisena ja keskittymiskykynä.

Miten meditoida

Tapoja on monia, voit kuunnella ohjattuja meditaatioita, osallistua meditaatioon joogasalilla tai meditaatio keskuksissa tai voit yksinkertaisesti:

● Istu mukavasti hartiat rentona ja selkäranka suorana, laske kädet syliin, sulje silmät ja pyri sulkemaan häiriöt mielestäsi

● Seuraa hengitystäsi. Vain seuraa yrittämättä muuttaa tai arvostelematta sitä

● Toista mielessäsi mantraa “hengitä sisään”, “hengitä ulos”. Jos ajatuksesi harhailee palaa tähän mantraan. Hiljalleen saatat huomata hengityksen syvenevän ja mielen rauhoittuvan.

● Aloita muutamalla minuutilla ja hiljalleen kasvata aikaa niin että istut 10-15min. Ole harjoituksessa kurinalainen, alkuun voi olla hankalaa istua paikallaan, mutta tämä kaikki helpottuu harjoituksen toistuessa.

● Nauti harjoituksen hedelmistä.

Asana Helsinki -joogasalilla pääset osallistumaan mm. kesä-aikatauluun ilmestyvällä maanantai-iltaisella Aerial Ilta -tunnilla.

Harjoitus koostuu ilta-aikaan pehmeästä avaavasta Aerial-joogaharjoituksesta ja noin 10 minuutin meditaatioharjoituksesta.

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.