Pidempi tauko joogaharjoituksessa? 4 vinkkiä, joiden avulla pääset kiinni säännölliseen harjoitukseen


Onko säännöllinen joogaharjoitus jäänyt viime aikoina vähemmälle? Takaisin matolle palaamiselle on hyötyjä, joita et välttämättä ole edes tullut ajatelleeksi…

Elämä menee eteenpäin jaksoissa. Tavat, tottumukset ja harrastukset voivat vaikuttaa juuri tässä hetkessä erittäin olennaiselta osalta elämäämme, ja seuraavassa hetkessä hyvinkin vähäpätöisiltä.

Rutiinit ja suunnitelmat saavat väistyä muiden asioiden tieltä, ja jopa asiat, jotka ovat tuoneet meille joskus huomattavia hyötyjä, voivat unohtua ja jäädä kokonaan pois. Yksi niistä asioista voi olla rakas joogaharrastuksemme.

Jos sinulle on viime viikkojen tai kuukausien aikana käynyt näin ja olet ns. ”pudonnut pois” joogamatolta, älä huoli. Se on asia, joka todennäköisesti tapahtuu useimmille meistä jossain vaiheessa. Saattaa kenties myös tuntua hiukan pelottavalta tai jännittävältä aloittaa harjoittelu uudelleen tauon jälkeen, riippumatta siitä, mikä taukosi syy on ollut tai kuinka kauan olet ollut poissa matolta.

Keräsimme alle muutamia vinkkejä, joiden avulla pääset takaisin matolle ja kiinni säännölliseen harjoitukseen:

 

1. Aloita pienestä

Voi olla hyödyllistä muistuttaa itselleen, että harjoittaakseen joogaa, ei harjoituksen tarvitse olla vähintään tunnin mittainen fyysinen asanaharjoittelu. Joogan ilon ja hyödyt voi saada jo muutaman minuutin meditaatiosta, lyhyestä pranayama-hengitysharjoituksesta tai muutamasta yksinkertaisesta jooga-asennosta.

2. Löydä motivaatiosi uudelleen

Joogan fyysiset hyödyt, kuten lisääntynyt liikkuvuus ja nivelten joustavuus, keskivartalon vahvuus ja vartalon parempi tuntemus, eivät katoa yksittäisen joogaharjoituksen päätyttyä - kannamme näitä hyötyjä mukanamme koko loppupäivän ja jokaista tulevaa hetkeä varten.

Paras tapa kokea kaikki hyödyt, on tietysti tuntemalla ne itse harjoituksen kautta, mutta jos et ole vielä löytänyt tietäsi takaisin joogamatolle, saattaa ensin olla inspiroivaa tehdä pientä tutkimustyötä oman motivaation kasvattamiseksi.

Kokeile laittaa Google-hakuun ”joogan hyödyt”, ja törmäät lukuisiin artikkeleihin liittyen henkilökohtaisiin kokemuksiin, mutta myös vankkoihin tieteellisiin tutkimuksiin ja todisteisiin liittyen mm. verenpaineeseen, tulehduksiin, nivelkipuihin, ahdistukseen, mielialavaihteluihin, hormoniongelmiin, selkäkipuihin ja kognitiiviseen toimintakykyyn.

Säännöllinen harjoittelu on myös mieletön keino ennaltaehkäistä kiputilojen ja kolotusten syntymistä. Tutkimukset, jotka koskevat joogaharjoittelun kykyä lisätä luuntiheyttä ja estää vammoja ovat niin laajalle levinneitä, että niitä hyödynnetään kaikkialla jalkapallokerhoista aina vanhainkoteihin asti.

 

3. Inspiroi mieltäsi

Yksi joogan hyödyllisimmistä asioista nykymaailmassa on joogaharjoituksen tarjoama tilan tunne. Elämme aikaa, jolloin monet pystyvät hädin tuskin pitämään kiinni aikatauluistaan - kuitenkin selaillen puhelintaan aina muutaman minuutin välein. Se, että pyhitämme aikaamme pelkälle olemiselle, hengittämiselle ja liikkumiselle, on erittäin tervetullutta ja paljon kaivattua vastalääkettä kaikelle nykyajan suorittamiselle.

Joogaharjoittelu on todella tärkeä osa kokonaisuutta, kun tarkoituksena on selvittää, kuinka olla rauhallisempi ja positiivisempi, myötätuntoisempi ja rakastavampi itseään kohtaan ja kuinka elää juuri tässä hetkessä.

Luova ajattelu ja loistavat ideat tarvitsevat aikaa ja tilaa niiden syntymiseen. Ne pystyvät paremmin kukoistamaan, kun olemme rentoutuneessa tietoisuuden tilassa, meditatiivisen syventymisen ja virtauksen tilassa - samassa tilassa kuin joogaa harjoittaessamme.

4. Heittäydy jälleen rohkeasti aloittelijan rooliin

Kun palaat tauon jälkeen takaisin joogaharjoituksen pariin, on mahdollista, että muutama asia tapahtuu; joko rakastut jälleen täysin harjoitukseen ja muistat, kuinka hyväksi se saa olosi tuntemaan, tai ymmärrät, ettei harjoitus olekaan niin hedelmällistä ja rentouttavaa kuin luulit ja muistit sen olevan.

Mitä enemmän harjoittelemme säännöllisesti, sitä enemmän saamme kiinni harjoituksesta jatkuvana tapana, mutta kun palaamme takaisin harjoitukseen tauon jälkeen, se on vähän kuin olisi uudelleen aloittelija.

Aloittelijana mieli on avoin uusille ideoille, korvat valmiina kuuntelemaan ja keho odottaa malttamattomana, päästäkseen vapauttamaan viikkojen tai kuukausien harjoittelemattomuuden tuoman fyysisen ja emotionaalisen jännityksen.

Vähitellen kykenemme muodostamaan uusia liikkumistapoja, ymmärtämään syvällisempiä ja merkityksellisempiä oivalluksia mielestämme ja löytämään kokonaan uusia puolia itsestämme. Se on kuin merkityksellisen kirjan lukeminen toisen kerran - huomaat kehon ja mielen osat, jotka olet unohtanut, ymmärrät näitä osa-alueita paremmin ja jotkut osat saavat jopa kokonaan uuden merkityksen.

Lämpimästi tervetuloa takaisin joogaharjoituksesi pariin - palaatpa sitten lomalta, muuttoreissulta, uranvaihdosta tai yksinkertaisesti vain harjoittelutauolta, tule sellaisena kuin olet ja löydä mielesi, kehosi ja ihana joogaharjoitus jälleen uudelleen! <3


Jos kaipaat tauon jälkeen jälleen säännöllistä harjoitusta, olet lämpimästi tervetullut joogaamaan ASANA Helsinkiin - kurkkaa viikottainen aikataulu tästä: 
https://www.varaaheti.fi/asanahelsinki

 

Lähde:

ekhartyoga.com

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.