Vinkkejä kotiharjoitukseen

Mistä motivaatiota kotiharjoitukseen?

Nyt näinä erikoisina aikoina harjoittelu livenä studiolla on hieman haastavampaa rajoitusten vuoksi, mutta kuinka voisit siitä huolimatta pitää kiinni säännöllisestä harjoituksesta ja sitä kautta huolehtia omasta hyvinvoinnistasi?

Lyhyempää ja lempeämpää harjoitusta

Mitä jos kotiharjoittelu olisikin kevyempää ja tarvittaessa myös lyhyempikestoista? Harjoituksen ei tarvitse kestää täyttä 1,5 tuntia - vähempikin riittää. Joskus aamulla voi riittää muutama kierros aurinkotervehdyksiä, joilla saat yön jäljiltä olevan seisahtuneen energian nousemaan ja päivän starttaamaan.

Joskus taas kiireisen päivän päätteeksi voi olla hermostolle parempi tehdä stressitasoja laskeva yinjoogaharjoitus. Talvi on muutenkin enemmän sisäänpäin kääntymisen aikaa, ja tätä vuodenaikaa tukee hyvin myös kevyempi ja lempeämpi yinjooga.

Yinjooga-asennot tukevat tärkeiden sisäelimien toimintaa, auttaen kehoa luonnollisella tavalla puhdistumaan ja pysymään terveempänä ja energisempänä. Kiinalaisessa lääketieteessä käytetään samalla ajatuksella myös akupunktiota energian vapauttamiseen kehon sisällä.

Merkitse kalenteriin aika omalle harjoitukselle

Jos vain mahdollista, tee kotiisi viihtyisä, oma pieni jooganurkkaus, johon voit rauhoittua harjoituksesi äärelle. Sytytä kynttilöitä luomaan tunnelmaa ja laita harjoitukseen sopivaa musiikkia taustalle, esimerkiksi Spotifysta löydät erilaisiin harjoituksiin sopivia soittolistoja.

Jos arkesi on hektistä ja tekemistä on paljon, voi olla hyvä merkitä ylös kalenteriin viikottainen joogahetki. Näin harjoitus tulee myös helpommin säännölliseksi. Jos tuntuu, että kotona on vaikea keskittyä harjoitukseen muiden kanssaeläjien vuoksi, pyydä vaikka muuta perhettä kauppareissulle siksi aikaa, kun teet oman, edes lyhyen harjoituksen. Tai jos perheessäsi on muita innokkaita, tehkää jokin helppo harjoitus yhdessä.

Muokkaa apuvälineet kotiharjoitukseen sopivaksi

Etkö omista joogassa käytettäviä apuväleitä? Ei hätää! Voit varioida kotona löytyvien vaihtoehtojen mukaan; paksumpi kirja tai kahvipaketti käy hyvin joogablokista ja sohvatyyny toimii kivasti bolsterina. Jokaisesta kodista löytyy varmasti jonkinlainen huopa tai viltti, jota voi kääriä tarvittaessa useammalle kerrokselle. Vain mielikuvitus on rajana!

Omalla harjoituksellasi tuet myös meitä <3

Emme pääse tällä hetkellä joogaamaan yhdessä studiolle, mutta voit silti osallistua tuttujen opettajien ohjaamille online-tunneille, ja samalla tuet studion toimintaa näinä poikkeusaikoina.

Jos taloudellinen tilanteesi on kenties tiukentunut näiden poikkeusaikojen vuoksi, voi online-jooga voi olla sinulle sopivampi ja huokeampi vaihtoehto studiotuntien tilalle.

Toivomme, että löydät itsellesi sopivan tavan jatkaa säännöllistä joogaharjoitusta myös kotona. Tee kotiharjoituksesta oma hemmotteluhetkesi; tee kotiisi kaunis jooga- ja meditaationurkkaus, jossa on mukava ottaa aikaa omalle hyvinvoinnillesi ja nauttia harjoituksesta. 

Jos haluat pitää säännöllisestä harjoituksesta kiinni tuttujen opettajien kanssa, kannattaa ainakin kokeilla olisiko online-harjoitus sinua varten, etenkin jos et aiemmin ole tehnyt säännöllistä kotiharjoitusta.

Suosittelemme lämpimästi jatkamaan harjoitusta kotona ja pitämään omasta hyvinvoinnista huolta. Toivottavasti nähdään pian myös studiolla!

Online-viikkotunteja varattavissa ajanvarausjärjestelmässä: https://www.varaaheti.fi/asanahelsinki

Tunneille voit osallistua voimassa olevalla joogakortillasi tai ostamalla ajanvarausjärjestelmän kautta 8 euron Online-kertamaksun.⁠⁠ Näin tuet omaa hyvinvointiasi ja samalla myös meitä ja studiomme toimintaa - kiitos tuestanne jo etukäteen <3

Halutessasi jatkaa enemmänkin joogaamista kotona oman aikataulusi mukaisesti, tutustu kattavaan Online-palveluumme. Videopankissa on tällä hetkellä jo yli 150 erilaista harjoitusta ja yhteensä lähes 140 tuntia joogaa - tutustu Online-palveluun: https://www.asanahelsinki.fi/online

 

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.