5 vinkkiä tasapainoisempaan kesään


Kiinalaisen lääketieteen mukaan kesän tulielementti on ilon, kasvun ja liikkeen aikaa.

Tulielementti edustaa ihmisessä energian laajentuvaa liikettä sen omasta keskuksesta. Siinä on kipinä, liekki ja valo. Sydän sykkii tulielementissä. Se pumppaa veren verisuoniin ja siinä asustaa perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan myös mieli.

Kiinalaisessa lääketieteessä tietoisuus liittyy sydämeen ja tuleen, ja nyt onkin aika ravita sieluamme, laittaa merkille elämän potentiaalimme sekä löytää ilo lämpimistä kesäpäivistä ja kesäöistä.

Kesän valoisa aika auttaa ravitsemaan luovaa energiaamme ja olemaan osa ympäröivää runsautta. Kesän tulielementti valaisee, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Kesän lämpö ja valo auttaa meitä iloitsemaan ja nauttimaan täysillä elämästä. Kesä on kasvun aikaa - kukkien, kasvien ja tuoreiden vihannesten loistoaikaa.

Keräsimme alle muutamia kiinalaiseen lääketieteeseen perustuvia vinkkejä, jotka auttavat pysymään tasapainossa kesällä:

 

1. Suosi kylmiä ja raakoja ruokia

Kesällä on hyvä suosia kevyitä ja vähemmän rasvaisia ruokia, jotta ruoansulatus toimii oikein. Kesän tulinen yang-aika on täydellistä viilentäville yin-ruuille kuten hedelmille, marjoille ja vihanneksille. Yritä lisätä esimerkiksi vesimelonia, kurkkua ja muita vihreitä kuten pinaattia ja erilaisia salaatteja ruokavalioosi. Myös kalat ja merenelävät ovat viilentäviä ruokia. Tulielementin maku on kitkerä ja karvas, joten esimerkiksi lehtikaali ja parsakaali ovat hyviä lisäksi. Viilentäviä yrttejä ovat korianteri, tilli ja minttu. Juomista minttu- ja kamomillatee ovat viilentäviä - jos kuuma tee hikisenä kesäpäivänä ei houkuttele, voit hyvin viilentää teen ja nauttia sen haaleana tai kylmänä.

Kesällä olisi hyvä välttää liiallista kahvia, alkoholia, sokeria, lihaa, rasvaista, suolaista, tulista ja paistettua ruokaa, koska nämä lisäävät tulta elimistössämme, jota voi olla muutenkin jo liikaa kesällä.

 

2. Muista nesteytys

Juo paljon vettä etenkin hellepäivinä. Kesän aurinko imee kosteutta kehon huokosista, joten nesteytä kehoasi juomalla pari kolme litraa vettä päivässä. Lisäksi esimerkiksi kookosvesi ja vesimeloni ovat hyviä nesteyttäjiä. Voit myös kokeilla tehdä itse elektrolyyttijuomaa: 1 tl limen tai sitruunan mehua, 1 tl kookossokeria ja ripaus merisuolaa.

 

3. Hoida kehoa ja mieltäsi

Kesä on kasvun ja laajenemisen aikaa. Anna itsellesi lupa viipyä ulkona tavallista myöhempään ja nauti ihanista kesäilloista ystäviesi ja perheesi kanssa. Ui järvessä ja meressä - vedessä oleminen tasapainottaa kesän tulielementtiä. Iloitse, naura ja tee asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi. Löydä jälleen sisäisen lapsesi ilo. Muista myös aktiivisuuden vastapaino, lepo ja rentoutuminen.

 

4. Joogaa ja meditoi myös kesällä

Myös kesän tulielementin aikaan meditointi ja jooga ylipäätään on loistava tapa tuoda tasapainoa elämään. Kesällä tulee helposti tehtyä paljon enemmän asioita kuin talvella ja siksi säännöllinen meditointi on hyvä keino saada mieli rauhoittumaan, rentoutumaan ja päästämään irti ympärillä olevasta kiireestä ja ylimääräisistä ajatuksista. Meditointi auttaa harjoittamaan intuition käyttöä ja on myös loistava keino rauhoittaa ja tasapainottaa autonomisen hermoston toimintaa ja saada samalla luonnollista liikkumatilaa omille tunteille. Myös omien rajojen tiedostaminen ja ymmärtäminen auttaa saavuttamaan tasapainon tekemisen ja levon välillä. Riittävä lepo pitää myös mielen virkeänä ja tasapainossa.

 

5. Avaa sydämesi

Kesä on sydämen aikaa ja myös hyvä aika tarkastella kuinka tarkasti pidät kiinni tunteistasi ja onko niiden edessä kenties suojausta. Kiitollisuus on loistava tapa avata sydäntä - mieti kaikkia ihania asioita, joita sinulla jo on elämässäsi sen sijaan, että keskittyisit siihen, mitä sinulla ei ole. Antaminen myös aktivoi sydäntä aukeamaan enemmän iloon, kunhan se tulee puhtaasti sydämestä. Voit antaa aikaasi, huomiotasi, ystävällisyyttä, tukea ja apuasi ihmisille ympärilläsi.

Lue lisää kesän tulielementistä TÄÄLTÄ.

 

Olet sydämellisesti tervetullut hoitamaan kehoa ja mieltäsi myös kesällä ASANA Helsingin joogastudiolle - myös Online-tunnit jatkuvat kesän ajan! Viikottaiset tunnit näet TÄÄLTÄ.

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.