5 vinkkiä tasapainoisempaan kevääseen


Kiinalaisen lääketieteen mukaan kevät on uuden luomisen, puhdistumisen, toiminnan ja liikkeen sekä kasvun ja uudistumisen aikaa.

Kevääseen ja kiinalaisen lääketieteen puuelementtiin kuuluu kehon elimistä maksa ja sappirakko. Tunteista tähän vuodenaikaan liittyy vahvasti kiukku, aggressiivisuus ja viha. Kevät onkin suotuisaa aikaa keskittyä vapauttamaan tunteita, jotka eivät enää palvele meitä - erityisesti niitä, jotka ovat juurtuneet vihaan, kaunaan ja turhautumiseen.

Aivan kuten talven horroksesta pikkuhiljaa heräilevät puutkin kasvattavat silmuja ja kukkivat; myös me ihmiset voimme hyödyntää kevään voimaa vapauttamalla vanhaa ja toimimatonta sekä luomalla tilalle jotain uutta ja kaunista.

Keräsimme alle muutamia kiinalaiseen lääketieteeseen perustuvia vinkkejä, jotka auttavat selviämään keväästä hieman tasapainoisemmin:

 

1. Ravitse kehoasi

Kevään väri on vihreä, ja silloin onkin hyvä syödä tuoreita, sesongin mukaisia kasviksia. Syömällä enemmän vihreitä kasviksia, kuten parsaa, lehtikaalia, varhaiskaalia, vesikrassia, ituja, salaatteja ja erilaisia yrttejä, välttäen samalla tuhteja, rasvaisia ruokia, voidaan auttaa elimistöä päästämään irti raskaammasta talven energiasta.

Pistävät ruoat, kuten valkosipuli, sipuli, piparminttu, basilika, tilli, fenkoli ja rosmariini ovat hyviä ylös- ja ulospäin suuntautuvan energian tukemiseksi sekä jumiutuneen energian vapauttamiseksi.

Aloita päiväsi esimerkiksi lasillisella lämmintä vettä puolikkaalla sitruunan mehulla. Hapan maku rauhoittaa maksaa ja auttaa puhdistamaan kehoa.

 

2. Liikuta kehoasi

Kevät on upeaa uusiutumisen, kasvun ja muutoksen aikaa. Liiku ulkona ja nauti luonnossa olemisesta, huomioi ympärillä olevia merkkejä luonnon muutoksista ja ime muutosta myös itseesi. Pidä tasapaino yllä liikunnassa.

Joogamalla ja tekemällä aurinkotervehdyksiä, stimuloit kehosi lymfakiertoa ja energisoit kehoa ja mieltäsi. Kevääseen sopivat erityisesti kierrot sekä sivu- ja eteentaivutukset, jotka stimuloivat maksan ja sappirakon meridiaaneja, auttaen kehoa vapautumaan tukoksista.

Löydät tästä puuelementti-blogikirjoituksesta kevääseen sopivan yin-joogaharjoituksen.

Raikkaan ulkoilman hengittäminen tukee keuhkojen elinvoimaisuutta (QI), joka tasapainottaa suoraan maksan QI:tä. Maksan epätasapaino voi ilmetä ärtyneisyytenä, ruoansulatushäiriöinä, PMS-oireina, masennuksena ja heikkona ruokahaluna.

 

3. Ylläpidä vastustuskykyäsi talven ja kesän välissä

Kevättä voidaan ajatella siirtymä-vuodenaikana talven ja kesän välissä. Ensimmäisinä lämpiminä kevätpäivinä on houkutteleva ajatus pakata heti kaikki talvivaatteet pois ja ottaa kevätvaatteet käyttöön - kannattaa kuitenkin miettiä vielä kahteen kertaan.

Samoin kuin syksyllä, myös keväällä tuuli puhaltaa vielä kylmästi, ja jos haluamme välttyä kevätflunssalta, on järkevää pukeutua vielä hetken aikaa lämpimästi.

Kiinalaisessa lääketieteessä yläselän ja niskan alue tunnetaan ”tuulenporttina”, kehon herkkänä alueena, joka altistuneena kylmälle voi sairastuttaa - kannattaa siis käyttää kaulahuivia siihen asti, kunnes lämpimät kelit alkavat.

Kesää kohti siirryttäessä viileän kevään vielä jatkuessa, voi olla myös hyvä nauttia vielä lämpimiä keittoja ja juomia kylmempien ruokien rinnalla.

 

4. Tee kevätsiivous

Siivoa kotisi tai järjestele työpisteesi työpaikalla, ja tee tilaa uusille asioille poistamalla kaikki turha ja ylimääräinen, mitä et enää tarvitse. Kevät on loistavaa aikaa laittaa kiertoon kaapinperukoilla lojuvat tavarat.

Anna uusien asioiden tulla luoksesi. Mieti mitä oikeasti haluat elämältä ja miten liikut niitä asioita kohti. Voit myös kirjoittaa ylös tavoitteesi, jotta niistä tulee myös konkreettisia.

Kevät on loistavaa aikaa siivota myös mieli. Lisääntynyt valon määrä ja lämmittävä aurinko tuovat tunteen, että jotain on aluillaan. Uusi alku on aivan nurkan takana. Lue 5 vinkkiämme kevätsiivouksen tekemiseen mielelle.

 

5. Päästä irti vanhoista kaunoista

Kiinalaisen lääketieteen mukaan vihan ylläpitäminen rajoittaa maksan toimintaa ja sen luonnollista harmoniaa. Harjoittele anteeksiantoa, se voi olla erittäin terapeuttista maksan energian tasapainottamisessa.

Henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen on yhtä tärkeää kuin fyysisestä kehosta huolehtiminen. Harkitse kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamista, maalaamista tai meditointia harjoittaaksesi läsnäoloa ja irtipäästämistä.

Olet lämpimästi tervetullut ASANA Helsingin ONLINE-tunneille - lue lisää täältä.

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.