Kiinalaisen lääketieteen viisi elementtiä: PUUELEMENTTI JA KEVÄT (osa 1)

Ihana kevät! Ihana valo!

Kevät tuo mukanaan lisääntyneen valon ja muutoksen. Lumi sulaa. Aurinkoa näkyy päivä päivältä enemmän ja päivä pitenee. Luonto heräilee pikkuhiljaa eloon talven jäljiltä. Ihmiset heräävät, sillä sama energian muutos tapahtuu ja tuntuu myös meissä. Tunnetko sinäkin jo sen?

Itämaisen opin mukaan kevät alkaa 20.3. kevätpäiväntasauksen mukana.

Puuelementti on luotu vesielementistä, joka liitetään talven vuodenaikaan ja joka on tulielementin, kesän vuodenajan ”äiti”. Tulielementti luo maaelementin, joka kuuluu loppukesään ja maaelementti taas luo syksyn metallielementin, joka luo talven vesielementin. Tätä sykliä kutsumme luovaksi sykliksi. Se on loppumaton, kuin tyhjästä uutta luova, aivan kuten vuodenajatkin.

TALVEN HORROKSESTA UUTEEN ELOON

Ne ideat ja kuvat, jotka on istutettu ja itävät sinussa talvella, kuten puutarhassa, heräävät taas keväällä eloon kuten luontokin. Kevät ja puuelementti symboloi luovuutta, elämää, syntymää, uusia alkuja ja ideoita, liikkeellepanevaa voimaa. Kevät on taivaallista aikaa aloittaa uusia projekteja, heittäytyä luovaksi ja toteuttaa talvella jäissä olleita ideoita.

Puuelementissä on tekemistä ja liikettä. Puuelementin energialla sopeudutaan olosuhteisiin ja liikutaan eteenpäin kohti tavoitteita, välillä joustavasti ja välillä kovemmalla voimalla. Puu on elävä elementti, joka symboloi sitä, kuinka elämän energia imetään luonnosta ja muutetaan aineelliseksi.

Kevääseen ja puuelementtiin kuuluu kehon elimistä maksa ja sappirakko. Tunteista tähän vuodenaikaan liittyy vahvasti kiukku, aggressiivisuus ja viha.

Puuelementissä merkittävät käyttäytymismallit ja mahdolliset stressitekijät liittyvät siihen, miten suoraan tai pidättyvästi ihminen toimii, kuinka hän suhtautuu oikeudenmukaisuuteen ympärillään, kuinka jäykkä tai joustava hän on vuorovaikutussuhteessaan muiden kanssa ja miten hän osaa suhtautua vastaantuleviin ongelmiin haasteina.

PUUELEMENTTI JA KIINALAINEN LÄÄKETIEDE

Kiinalainen lääketiede keskittyy syihin erilaisten oireiden takana tarkoituksena hoitaa kokonaisvaltaisesti ihmistä, ei sairautta. Yksi hyvin erityinen tapa kiinalaisessa lääketieteessä on keskittää huomio sisäelimiin. Niillä on huomattavasti suurempi ja laajempi merkitys kiinalaisille kuin meille länsimaalaisille - meille ne on lähinnä elimiä joilla on tietynlainen fyysinen toimintatapa ja konkreettinen merkitys kehollemme. Kiinalainen lääketiede näkee kuitenkin jokaiseen sisäelimeen liittyvän myös tiettyjä tunteita ja ajatuksia, jotka osaltaan vaikuttaa meidän sairastumiseen esim. tietyllä kehon alueella.

Kiinalaisessa lääketieteessä  on siis syklinen käsitys elämästä, ihmisten erilaisista  persoonallisuuksista, tavastamme olla ja reagoida stressiin, erilaisista sairauksista ja sairauksien aiheuttajista.

PUUELEMENTTI JA RUOKA

Kevään väri on vihreä ja keväällä maistuvatkin kaikki vihreä ja tuore ruoka, joita tulisikin suosia paljon omassa ruokavaliossa. Keväällä alkaa tehdä mieli syödä kevyemmin ja talven vesielementin lämpimät pataruuat ja keitot väistyvät tuoreiden kasvisten tieltä. Tuoreet, herkulliset salaatit ja vihreät kasvikset, idut ja yrtit alkavat kutsua puoleensa. Myös ravitsevat ja tasapainottavat viljat kuten kaura, riisi, speltti ja hirssi sopivat mainiosti keväällä. Jos puutyypillä on ruuansulatus hyvässä kunnossa, sopii raakaruoka hänelle mainiosti. Se vahvistaa hermostoa, puhdistaa kehoa toksiineista ja ehkäisee liian kuumuuden syntymistä.

Kevät on myös puhdistumisen aikaa, mitä vihreät tuoreet kasvikset ja mehukkaat hedelmät tukevat ruokavaliossa.

Kevään puuelementin maku on hapan ja silloin juomaveteen voi lisätä sitruunaa tai limeä, joka virkistää ja puhdistaa samalla.

Muita hyviä ruoka-aineita, joita on hyvä hyödyntää keväällä:

Lehtivihreät, sitruunat, etikka, hapankaali, kimchi, kombucha, selleri, ohra, vihreä parsa, sokerijuurikkaat, lime quinoa, goji-marjat, basilika, versot, avokado, vihreä omena, tomaatti, parsakaali, purjo, pavut, vesikrassi, persilja, kurkut, mung-pavut, linssit.

MITEN JOOGA JA KIINALAINEN LÄÄKETIEDE SOPII YHTEEN

Kehossamme kulkee paljon meridiaaneja, energiakanavia, ja myös jokaisella sisäelimellä on kiinalaisen lääketieteen mukaan omansa. Voimme vaikuttaa joogalla siihen, miten energiat virtaavat kehossamme ja pystymme eri asennoilla ja liikkeillä stimuloimaan ja kohdistamaan liikkeitä kehon eri osiin ja tiettyjen sisäelinten meridiaaneihin. Kehon osista sappirakon meridiaanit kulkevat ylhäältä alaspäin erityisesti kehon sivuja pitkin alkaen ohimoista, liikkuen alaspäin pään sivuja pitkin, kehon sivuja pitkin aina neljännen varpaan ulkosyrjään saakka. Maksan meridiaanit puolestaan kulkevat alhaalta ylöspäin alkaen kahden isomman varpaan välistä liikkuen ylöspäin jalkojen sisäsyrjiä pitkin ja vatsan ylitse kohti kylkikaaria, rinnan alaosaan.

Kokeile kehon sivuja avaavia jooga-asentoja, jotka vaikuttavat sappirakon toimintaan ja jalkojen avauksia, joilla voit vaikuttaa maksan toimintaan. Ei kannata unohtaa kiertoja, jotka samalla ovat puhdistavia ja maksaa stimuloivia.

Kokeile ja nauti muutamasta puuelementtiä tukevasta yin-joogan asennosta:

Kuva 1 : Bananasana

  • Tule selinmakuulle ja nosta kädet ylös kylkien jatkeeksi ja pidennä kehon sivut.
  • Lähde tuomaan käsiä ja jalkoja vasemmalle, halutessasi voit ottaa vasemmalla kädellä oikeasta ranteesta kevyesti kiinni ja nostaa oikean nilkan vasemman päälle pieneksi painoksi.
  • Käännä kevyesti päätä vasemmalle. Rentouta kädet, olkavarret, hartiat ja hengitä kohti kehon oikeaa puolta.
  • Pysy asennossa 3–5 minuuttia. Toista sama oikealle puolelle.

Kuva 2 : Mermaid

  • Tule istumaan kylki edellä bolsterin / sohvatyynyn / mattorullan eteen.
  • Tuo kylkikaari bolsterin päälle, alin käsi suorana bolsterin etupuolella kämmen ylöspäin. Anna pään laskeutua blokin tai kirjan päälle.
  • Tuo toinen käsi ylös pään yläpuolelle toisen blokin tai kirjan päälle.
  • Voit pitää jalat allekkain koukussa tai jos haluat syventää venytystä alemmas kylkeen, tuo alimmaisen jalan povi alimmaisen polven taakse ja rentouta jalat.
  • Viivy asennossa 1–3 minuuttia. Hengittele kohti kireyksiä ja jännityksiä, kohti oikeaa puolta. Toista asento vastakkaiselle puolelle.

Kuva 3 : Dragonfly / Straddle

  • Tule istumaan lattialle tai pienen korokkeen esim. taitellun huovan päälle, jotta saat selän suoraksi.
  • Avaa jalat auki sivuille, 60–80 % omasta maksimista on riittävä.
  • Tuo apuväline esim. jalan päälle jalan sisäsyrjälle, tuo kyynerpää apuvälineen päälle ja pää lepäämään kämmenen päälle.
  • Kohota vasen käsi ylös ja pidennä vasen kylki. Rentouta käsi- ja kyynervarsi pään päälle. Hengitä kohti tuntemuksia ja jännityksiä.
  • Viivy asennossa 3–5 minuuttia per puoli.

Kuva 4a : Swan & Sleeping Swan

  • Konttausasennon kautta tuo oikea polvi oikean ranteen taakse, niin että sääri tulee lattiaan ja pidennä vasen jalka pitkäksi taakse.
  • Tuo vasemman jalan etureittä ja lonkkaa lattiaan, niin että saat lantion lattiansuuntaiseksi. Jos etummaisen jalan pakara jää irti lattiasta, voit sujauttaa huovan tai korokkeen istuinluun alle.
  • Voit jäädä halutessasi ylös tai laskeutua "nukkuvaan" asentoon ja tuoda esim. sohvatyynyn tai huovan rintakehän alle.
  • Hengitä kohti tuntemuksia. Viivy asennossa 1–3 minuuttia per puoli.

Kuva 4b : Neulansilmä

  • Jos edellinen asento tuntuu ikävältä esim. polvessa, voit tehdä asennon selinmakuulla neulansilmä-variaationa.
  • Tuo selinmakuulta jalat koukkuun, oikea nilkka vasemman etureiden päälle ja avaa polvea auki oikealle.
  • Jos haluat asentoon lisää syvyyttä, halaa jalat kohti ylävartaloa ottamalla reiden takaa tai säären ympäri ote.
  • Hengitä kohti tuntemuksia. Viivy asennossa 1–3 minuuttia per puoli.

Kuva 5a : Shoelace

  • Konttausasennon kautta laita jalat ristiin, avaa jalkateriä hieman sivuille. Istu taakse alas niin, että lantio mahtuu kantapäiden väliin.
  • Jos asento tuntuu haastavalta, suorista alimmainen jalka.
  • Tuo oikea käsi koukkuun selän taakse. Tuo vasenta korvaa vasenta olkapäätä kohti. Voit tuoda vasemman käden pään päälle pieneksi painoksi. Hae tuntumaa oikealle puolelle kaulan, niskan ja hartian alueelle.
  • Pysy tässä minuutin verran.

Kuva 5b : 

  • Istu Shoelace-asennossa ja tuo leukaa alaspäin kohti solisluuta.
  • Pysy tässä minuutin verran

Kuva 5c : 

  • Istu Shoelace-asennossa ja käännä katse ylöspäin.
  • Pysy tässä minuutin verran.

Kuva 5d : 

  • Istu Shoelace-asennossa, vapauta kädet ja laskeudu alas.
  • Rentoudu ja hengittele kohti tuntemuksia. Pysy tässä 1–3 minuuttia.

Kuva 6 : Viparita Karani

  • Aseta bolsteri tai tukeva tyyny seinän viereen niin, että seinän ja tyynyn väliin jää tilaa.
  • Istuudu bolsterin tai tyynyn ulkoreunalle sivuttain niin, että toinen kylki on kohti seinää ja jalat ovat suorana edessäsi. Laske ylävartalosi tyynylle, nosta jalat ylös seinälle ja kierähdä niin, että asetut kohtisuoraan seinää vasten.
  • Tarkista, että tyyny tukee hyvin lantiotasi ja alaselkä on ilmassa. Nosta kädet pään yläpuolelle ja ota kevyesti kiinni vastakkaisista kyynerpäistä. Pidä hartiat rentoina.
  • Päästä hetkeksi irti päässä pyörivistä asioista ja ajatuksista. Anna hengityksen pehmentyä ja pidentyä, ja pysähdy nauttimaan asennosta.
  • Pysy asennossa 3–5 minuuttia.

 

Lähteet:

Yoga Medicine -opinnot

Denis Vinokur: Tuli, maa, vesi

Tiffany Cruikshank: Optimal health for a vibrant life

Harriet Beinfield, Efrem Korngold: Between heaven and earth – A guide to chinese medicine

Close

Tilaamalla uutiskirjeen, saat tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kursseista ja tarjouksista. Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.